tisdag 16 mars 2010

40 - ett småbitchigt försvarstal

Ja, så många timmar vill nu sveriges skolledare att vi lärare ska jobba varje vecka. Till skillnad mot dagens 45... Såg detta på text-tv igår precis innan jag skulle somna vilket fick mitt adrenalin att pumpa och hjärnan att gå på högvarv. Jobbar man inte som lärare kan jag tänka att man säkert undrar över denna frustration, kanske till och med tycket att det är lite rättvist att vi får samma arbetsvillkor som alla andra. Det är bara några STORA hakar, nämligen;

1) ELEVERNA är våra arbetstagare, det är deras förtjänst att vi över huvud taget går till jobbet. Så vad skulle vi göra de veckor inte de är där??? Visst finns det saker som måste rättas, saker som måste planeras, hyllor som måste städas men till vilken gräns?? Det är ju under elevernas skolveckor som vi faktiskt är till störst nytta! Vem vill spara all rättning och planering till loven? "nu ska vi se vad jag planerade i somras att ni skulle göra nu innan jul" - spontan undervisning och verkligen att fånga dagen...?

2) Ingen lärare kommer att acceptera att sitta sysslolös i mitten av juli när allt är städat, rättat, planerat mm, alltså kommer skolledarna att få fixa fram FORTBILDNING för att kvaliteten ska bibehållas. Skulle inte skolan spara pengar....?

3) På tal om att spara pengar. Vid s k semestertjänst är det fritt fram för lärare att ta semester vilken vecka som helst under året och inte vara förpassad till de veckor då resorna är som dyrast ( v 8 och påsklov tex). Ja men då reser naturligtvis vi under lågsäsongsveckor och vad händer då? Jo, skolan måste betala vikarier.....!!!!!!! Vikarier kostar PENGAR!

4) Skolledarna menar också med 40-timmars veckan att det jobb vi idag gör på 45 timmar tydligen kan göras på 40? Nej! Det kommer att bli mycket ÖVERTID att betala ut och då är vi återigen på den ekomomiska aspekten av kakan.

5) Då läraryrket är ett UNDERBETALT yrke funderar iaf jag på att använda mina fem högskoleår till ett något mer välbetalt yrke, där jag kan lämna mitt jobb kl 16.30 och inte tänka mer på det förrän kl 08.00 morgonen därpå! Det hade ju varit jätteskönt att slippa ta föräldrasamtal på helger och kvällar, sitta med rättning av prov efter kvällsmaten (har ca 25 nationella framför mig nu) eller ha en ständigt molande magvärk över elever som inte mår bra. Vi behöver våra 45 timmar för att hinna med....för att orka med...

Usch, nu känner jag mig sådär bitchigt arg...Grrrrrr! Jag lovar att skolledarna kommer att få sig både en och två tankeställare om de genomför detta, för vem vill vara lärare i ett land där arbetsmiljön drabbas av sura gubbars behov av kontroll?

Over and out!

4 kommentarer:

Madde sa...

Bra där Maria, kan inget annat än att hålla med.

Åsa sa...

Inte en sekund över 40 timmar kommer jag jobba i alla fall, så lucia blir vid typ sportlovet och skolavslutning lagom i september. Det blir väl bra!

Johanna sa...

Jag förstår inte anledningen till att ändra ett system som fungerar... ligger det någon svensk avundsjuka i botten, just på loven - att lärare jobbar in de timmarna är det faktiskt inte så många som vet, tycker jag att jag har märkt.

Sofia sa...

Jag blir förbannad, arg och fullkomligt vansinnig! Vi har ägnat hela frukosten till att diskutera vad det skulle ha för konsekvenser och var inne på många av de saker som du tagit upp.. Jag har heller aldrig förstått varför man ska ändra på något som fungerar. SUCK!