onsdag 9 september 2009

Panik utbröt!

Hade gosat ner mig under täcket igår kväll för att avnjuta kvällens mysfilm- Sweet home Alabama då följande utspelar sig:

Ser något mörkt i periferin... Tipp tapp tipp tapp upp för krukan vid tv:n går herr (stor-)spindel i ganska maklig takt. Jag rycker till och sätter mig upp varpå herr spindel naturligtvis ökar takten och på raska ben springer nerför krukan och in bakom tv:n. Dunkelidunk säger mitt hjärta och helt lugn sitter jag och väntar på att han ska komma fram igen på andra sidan. Inte! Plötsligt får jag svårt att andas, tårarna börjar rinna och jag greppar telefonen och skickar ett sms till Daniel som vid tidpunkten befinner sig i Vedebyhallen. Vad som sedan följer är idag obegripligt. Jag börjar helt hysteriskt att ventilera luft och de ensamma tårarna på kinderna blir många fler. Efter ca 30 sekunder av rationellt (not) tänkande ringer jag Daniel- inget svar (och vad skulle han kunna göra från Vedebyhallen?). Ringer sisådär åtta hysteriska samtal samtidigt som jag förflyttar mig till mitt panic room, toaletten. Jag har nämligen kommit på att i fönsterkarmen i sovrummet står min nyinköpta kaffeplanta från Bolivia. Alla dessa skräckhistorier som spelas upp i mitt huvud...
Så ringer då Daniel äntligen till toaletten och meddelar skrattandes att han är på väg. Tjugo minuter senare anländer det jag trodde var räddningen men när jag yppar tankarna om kaffeplantan drar även han öronen till sig och börjar hysteriskt att slå med sin träningssko i alla mörka hörn. Han fäller även kommentaren "vi måste hitta den annars kryper den in i munnen på oss när vi sover". Precis den sortens lugnande kommentar jag behöver! Klockan är nu halv tolv och vi ger slutligen upp jakten och beger oss till Daniels lägenhet istället. Efter mycket om och men lyckas jag somna.
Idag orkar jag inte fortsätta jakten då jag är helt matt i kroppen och därför spenderar jag inte mer tid än nödvändigt i min lägenhet. Fotbollen blir därmed ett spektakel hemma hos Daniel! Heja Sverige!

9 kommentarer:

Sofia sa...

Haha, undrar om spindeln har dåligt samvete för att han förstörde din kväll.. ;) Jag har också fobi mot spindlar, störigt värre. Min största ångest-tanke är om det skulle dyka upp en stor spindel i bilen, samtidigt som man kör i 120.. Då kan man inte springa iväg till toaletten och söka skygg.. :)

Madde sa...

hehehe, va roligt du skriver. Usch jag känner verkligen igen mig. Nu när vi var på Långören hittade jag en som var typ dubbelt så sotr som den jag hade hemma för ett tag sedan. Den var så stor så att Jens sa: EHHH den får jag nog ta med ett papper....gick inte med fingrarna där, det säger ganska mycket. Lycka till i letandet och hoppas du hittar den.

Anonym sa...

Förlåt Maria men jag skrattar så tårarna rinner. På fredag skrämmer vi bort alla med spindlar med surströmmingsdoft. Kicccki

Johanna sa...

Den har säkert kremerats inne i tv:n kvar är bara aska som spridit sig fint över kretskortet!

Maria sa...

Usch ja, vi får verkligen hoppas att den kryper fram så att jag får använda min radarspray... Ovissheten tar kol på mig=)

Cornelia sa...

Ja jag kunde inte sagt det bättre själv. Kunde lika gärna varit jag det där... Flytt är nog det enda alternativet min vän och släng kaffeplantan tillbaka till Bolivia! Kram kram :-)

Sjoan sa...

www.hemnet.se

Anonym sa...

Näää fy fan. Jag förstår dig och jag har dessutom sett dig i stenshamn där de dök upp en och annan äckelspindel. Jag förstår dig. Jag är likadan. Hoppas ni får tag i den f*n.
Kram Anna

Anonym sa...

Jag mår fysiskt (och psykiskt) dåligt av att läsa detta inlägg. Lider VERKLIGEN med dig. Hiobärrg