onsdag 11 februari 2009

Hej mitt vinterland

Mitt bästa väder är här! Dagen till ära har min bruna sida blivit vit. Ni kanske tycker att jag låter ovanligt positiv till detta snökaos? Det är rätt, för idag har jag varit på en hantera-ditt-liv-föreläsning med stresshantering och positivt tänkande som ledord. Följande vill jag dela med mig:

Tips till Atomister (...negativa typer)(tror det hette så)

1) Säg inte: "Fy fan för snö" Säg: "Åh vad härligt att jag får uppleva årstidsskiftningar!"

2) Säg inte: "Helvete, nu har plog dj-n plogat in min bil" Säg: Vad härligt att någon vänlig själ orkade sig upp för att ploga framför mitt hus!"

3) Tänk inte: "SNÖ! Ånej detta innebär snöbollskrig och konflikter av rang" Tänk: "Fysisk träning frigör endorfiner och på sikt blir eleverna lyckligare och mer harmoniska. Dessutom är det ett ypperligt tillfälle för mig att applicera mina nya kunskaper i konflikthantering på en grupp taggade ungdomar!"

4) Tänk inte: "Räknas detta som vinterväder? F-n då kan jag ju inte köra med mina slitna sommardäck?" Tänk: "Äntligen ett legitimt tillfälle att ta bussen och komma en stund försent till jobbet (då hinner jag ju ytterligare fördjupa mig i konflikthantering under resan)!"

Hoppas ni får lika stor nytta av dessa positiva tankar som jag fick efter föreläsningen (som jag för övrigt både stressade till och ifrån;)

Have a happy white night!

5 kommentarer:

Madde sa...

hehe tänkvärda ord, snöbollsproblematiken återkommer som vanligt varje år...suck

Anonym sa...

Gick en promenad med rebecka idag. Vi var rörande överens om att det snart är dags för ett besök till karlskrona.
När du skriver målet 20 kilo. menar du att du har gått ner 20 kilo då??? Strongt!! Ida

Anonym sa...

Ja det är korrekt fast just nu känns det inte som om jag kommer nå målet.... har slängt i mig både det ena och det andra denna veckan! Så går det jämt när jag ska försöka för mycket=( Kommer ni på torsdag eller? Längtar ju efter er mina små Gittor!

Sofia sa...

Inte "suck" Madde - Övning i konflikthanering.. ;)

Madde sa...

ja just det konflikthantering, ja det kan man alltid behöva träna på....tränade på det alldeles nyss....och snöbollarna var såklart anledningen till det!!