torsdag 8 oktober 2009

Underbart och inte alls underbart

Idag jobbade vi med de nya läroplanerna (2011) då vår skola är remissinstans för dessa. Formuleringen "mediala diskussioner" föranledde en debatt kring bloggens vara som informationsforum eller ej. Jag avslöjade inte först för mina kollegor (några visste ju) att jag tillhörde denna skara av dekadenta språkfumlare... Intressant att höra hur många förutfattade meningar folk har om bloggare och att "lägga ut sitt liv till allmän beskådan". Jag försvarade mig då och jag försvarar mig nu; jag mår bra av att både blogga och läsa andras bloggar! Punkt! Inte för att jag är av uppfattningen att dessa ger allmän information utan mest för att de skänker en slags lugn. Jag mår bra av att veta vad mina vänner gör och jag vet att min mamma mår bra av att veta vad jag gör! Då kommer nästa dilemma; är jag en såkallad media addict? Nej tänker jag. Jag kan vara utan datorn långa perioder utan att ens höja ett ögonbryn. Jag kan dock erkänna att jag under stressiga perioder behöver mer koll, kanske för att se att alla andra har det precis lika stressigt, jobbigt, snörvligt eller deppigt. Å andra sidan njuter jag mer av att läsa när vänner mår bra, har flyt, lyckas eller är glada. Så till mina kollegor, de som tvivlar, prova blogga och upplev det innan ni slutligen bestämmer huruvida detta fenomen är bra eller dåligt!

Ja just det! "Underbart eller inte så underbart" utlovade jag ju i överskriften. Nå;

Underbart just nu: Pia vocalis. Har precis suttit och kollat på vårkonserten vi gjorde i våras oh jag hade stundtals "piggaskinn" över hela kroppen. Inte bara över sången utan också över hur fantastiskt roligt vi har det. Kram till er alla!

Inte alls underbart nu: Fick i tisdags anledning att kasta en bok i väggen. Bitterfittan av Maria Sveland åkte med kraft in i Akelius garderobsvägg. Hur kan man vara så bitter och samtidigt smitta andra med sin bitterhet. Här vankas det bokbål! (om inte boken varit min kollegas...)

Nu är det dag att sluta vara medial för idag! Hoppas ni andra i cyberspace har en trevlig kväll!

1 kommentar:

Johanna sa...

Icke bloggande personer har ganska mycket åsikter....
Har längtat efter en uppdatering från din blogg by the way, för tant brun är en av mina blogg-favoriter
kram