tisdag 13 oktober 2009

Högläsning och central executiv

Var idag på en föreläsning som gav mig två stora "jag-hade-det-på-känn"! Nämligen;

1) Skönt att veta att jag gör rätt när jag har högläsning en gång i veckan för mina gulliga pojkar i 9:an. Känns lite märkligt kanske, men de är för goa när de kryper upp i soffan och lyssnar på när jag läser högt ur Den gröna milen. Sen pratar vi lite allmänt om olika ord och bokens innehåll som bla behandlar dödstraff, evigt liv, mirakel och andra livsviktiga frågor. Detta är helt klart den mysigaste stunden i veckan och idag fick jag svart på vitt att detta förbättrar både skriftspråk och läsning (för att inte nämna argumentationsförmågan). Skööönt tänkte jag, då kan jag fortsätta med mysstunderna!

2) Daniel har tydligen fel på den centrala executiven, dvs den funktion som sorterar vilken kunskap och information som ska förflyttas från korttidsminnet till långtidsminnet! Äntligen kan vi sätta en medicinsk term på det;)

Ha en skön kväll!

1 kommentar:

Johanna sa...

Vad mysigt det lät med högläsning... du kan få komma och läsa för mig någon dag!
och angående Daniel - vad skönt att få en diagnos...