tisdag 20 augusti 2013

Det här med förlossning...

Alltså, jag förstår att barnet måste komma ut någonstans men hittills har jag val att ignorera denna fakta. Får andningsproblem/hjärtklappning/panik av att bara se bilder från förlossningar eller titta på filmklipp från dito. Nu känner jag ändå att jag måste lära mig att hantera detta på ett vuxet sätt och har därför vidtagit vissa åtgärder.
1) Jag har försökt att analysera exakt VAD det är jag fasar något så fruktansvärt för. Kom fram till att det var smärta. Jag har varit grymt förskonad ifrån smärta under hela mitt liv och tycker seriöst att det gör ont när myror bits. Jag har aldrig brutit något eller haft gallsten eller liknande (ja, jag vet att den smärtan inte för något gott med sig eller att den går att jämföra med förlossningssmärta men ändå..) 2) Jag har börjat läsa om förlossningar i boken Föda utan rädsla. Boken ger en hel del handfasta tips på hur man kan tänka och göra.
3) Jag har börjat att applicera dessa tips under tiden som jag tittar på förlossningsklipp på youtube. "Andas!" "Känn dig tung i kroppen"
4) Vi har varit på besök på förlossningen där vi fick prata med en mycket rutinerad barnmorska som på ett enkelt sätt gav mig råd om olika smärtstillande metoder så nu är jag klar med det. Har bestämt mig och tänker inte lyssna mer på alla råd i frågan (alla vill säga sitt och alla säger emot varandra).
5) Tänker ladda hem en profylaxkurs från nätet.

Känns som om jag börjar återta kontrollen i frågan. Känns helt OK!

5 kommentarer:

Åsa sa...

Menar du att folk lägger ut förlossningsfilmet på youtube. Skulle jag ALDRIG våga titta på!

Maria sa...

De är ganska snälla :)) filmerna alltså;)

Anonym sa...

Jag kanske ska filma ... / Daniel

kicki sa...

Helt rätt beslut Maria!!!!

Johanna sa...

Haha! Mycket Kloka förberedelser :)